De ontstaansgeschiedenis van Veteranenshop kent een verrassend begin. In oktober 2007 besluit het echtpaar Fred en Karen Janssen namelijk om een stickeractie op poten te zetten. Met deze stickers konden burgers, militairen en veteranen een positief signaal uitdragen naar hen die uitgezonden werden naar Afghanistan.
Stickeractie
Veteraan Fred Janssen: “De ‘Steun onze troepen in Afghanistan-stickers’ waren een groot succes. De oorsprong van dit soort stickers ligt in de USA. Daar rijdt bijna iedereen met een ‘Support our Troops’-sticker op de auto. Omdat wij een tijd in de Verenigde Staten hebben gewoond was de link en het idee om in Nederland zo’n sticker uit te geven snel gelegd. Naar aanleiding van de ISAF-missie hebben we toen een Nederlandse versie gemaakt, en later ook een Duitse.
In de eerste drie dagen werden er al vele duizenden exemplaren verkocht van de Nederlandse variant. Gelijktijdig met de introductie van de stickers, kregen we veel aanvragen voor het leveren van t-shirts en petjes met vergelijkbare teksten. Daaruit is het product DTS (Dutch Troop Support) ontstaan. Tegelijkertijd hebben we een webwinkel opgezet met daarin de sticker en DTS. Dat was het ontstaan van Veteranenshop.nl.”
Groei
Het assortiment van Veteranenshop groeide snel. Binnen een paar jaar bestond het assortiment uit meer dan 300 artikelen en 10.000 trouwe klanten. Fred Janssen zag vanaf het prille begin al dat er voor Veteranenshop een rooskleurige toekomst in het verschiet lag. ‘Vanaf dag één was Veteranenshop een doorslaggevend succes. We waren de eerste op de markt met producten voor veteranen. Met de eerste winst die we maakten, hebben we onder andere stichtingen en veteranen-inloophuizen gesponsord.
Zo ondersteunden we bijvoorbeeld de stichting ‘Veteranen met een Missie’, die de bouw realiseerden van een school in Bosnië. Verder hebben we in die beginjaren vooral geïnvesteerd in het ontwikkelen van nieuwe producten. Alle aspecten van Veteranenshop waren leuk, en we hebben dan ook nooit enige wanklank of tegenzin gehad met de webshop. Omdat we allebei al een vaste een baan hadden, waren we meestal in het weekend aan het werk voor Veteranenshop.”
In andere handen
Wegens hun drukke banen waarin ze veel reisden, was het runnen van Veteranenshop niet meer te combineren met hun normale werkzaamheden. In 2012 werd besloten Veteranenshop te verkopen.
Helaas kwam het voortbestaan van Veteranenshop flink onder druk te staan wegens een overnamekandidaat die minder betrouwbaar was dan gedacht en die de goede reputatie van zowel het Nederlands Veteraneninstituut als Veteranenshop geen goed heeft gedaan. De eens zo veelbelovende en mooie onderneming leek een vroege dood gestorven…
Vallen ..
Opnieuw werd Veteranenshop in 2016 doorverkocht; nieuwe ronde, nieuwe kansen. Maar helaas … ook dit keer zonder al te veel succes. Klachten stroomden online binnen over wel betaalde maar niet geleverde bestellingen en een zeer slechte klantenservice. Veteranenshop leek in een vrije val te zitten en leek gedoemd te mislukken. Gelukkig gaat dit verhaal niet als een nachtkaars uit…
.. En weer opstaan
Je zou denken dat Veteranenshop beter voorgoed de deuren zou kunnen sluiten maar gelukkig zag veteraan Hans Nagtegaal de enorme meerwaarde van deze webshop en wat deze in veteranenland zou kunnen betekenen. In 2020 nam hij daardoor niet alleen Veteranenshop over maar tevens de veteranenvlag. Onder zijn leiding werd de veteranenvlag in 2021 door overheid en defensie officieel erkend en groeide uit tot hét paradepaardje van Veteranenshop.
Midden 2022 werd het tijd voor een professionelere benadering van Veteranenshop en Ida Geelen werd aangesteld als commercieel manager. Zij haalde de bezem door de onderneming, bedacht een nieuw concept, creëerde een nieuwe webshop die aan de huidige standaarden voldoet en plaatste de klant weer bovenaan!
Rooskleurige toekomst
Er is dus al veel gezegd en geschreven maar Veteranenshop gaat, sinds 2023 en na een lange omweg, eindelijk weer een rooskleurige toekomst tegemoet. Een webshop voor veteranen, militairen én burgers met kwalitatieve producten tegen messcherpe prijzen en waarin de klant weer ouderwets koning is!